order of operations

Deze tentoonstelling belicht de vele raakvlakken tussen beeldende kunst en wiskundig denken, en onderzoekt hoe wiskunde en kunst versmelten in vorm en proces.

Waarom wordt wiskunde vaak gezien als een abstract vak, losgekoppeld van de realiteit? In feite is het de fundamentele taal die de mens heeft ontwikkeld om alles in het universum te begrijpen—misschien zelfs de essentie van het universum zelf. Kunnen we wiskunde ervaren, buiten de gedrukte pagina’s van schoolboeken en de krijtborden in klaslokalen?

Vanuit deze vraagstelling verkent Order of Operations dit uitgestrekte terrein op het snijvlak van kunst en wiskunde. De tentoonstelling brengt werken samen van Belgische en internationale kunstenaars die—bewust of onbewust, expliciet of impliciet—ons op verschillende manieren wiskunde laten beleven.

De relatie tussen kunst en wiskunde gaat terug tot de vroegste beschavingen, en heeft zich door de eeuwen heen ontwikkeld over continenten en culturen. In de vroege islamitische cultuur versmolten kunst en wetenschap in complexe, stervormige architecturale geometrieën. De bekendste figuur van de Renaissance, Leonardo da Vinci, was niet alleen schilder en beeldhouwer maar ook ingenieur, botanist en wetenschapper. In het Westen vond in de 19e eeuw een splitsing plaats tussen wetenschappelijke en humanistische disciplines, de zogenoemde twee culturen. Uit die periode stamt ook de uitspraak van wiskundige Carl Friedrich Gauss: “Wiskunde is de koningin van de wetenschappen.”

Hoewel kunst en wiskunde beide voortkomen uit het verlangen om de fysieke wereld te begrijpen en te vertegenwoordigen, groeiden hun methodologieën steeds verder uit elkaar. Terwijl de wetenschap zich richtte op specialisatie en hypothese-gedreven onderzoek, maakte de kunst zich los van het streven naar universele waarheden en richtte het zich op interpretatie—van onszelf, onze ervaringen en onze wereld. Toch zijn er nog altijd raakvlakken tussen kunst en wiskunde, en Order of Operations brengt die op een unieke manier in beeld.

De tentoonstelling is opgebouwd rond twee thema’s: representatie en toepassing. De werken van de 17 kunstenaars visualiseren, interpreteren, gebruiken of onthullen deze kruisbestuiving tussen kunst en wiskunde. Door hun creaties opent Order of Operations de dialoog over een meer geïntegreerde benadering van wiskunde en kunst.

Kunstenaars

Amandine David (FR/BE) | Sabina Hyoju Ahn (KR/AT) | Anne Teresa de Keesmaeker/Rosas (BE) | LAb[au] (BE) | Robert J. Lang (USA) | Philippe Leblanc (BE) | Joanie Lemercier (FR/BE) | Momoko Noguchi (JP) | Ohme (BE) | Rybn (FR) | Guillaume Schweicher (BE) | Michel Tombroff (BE) | Frederik Vanhoutte (BE) | Valery Vermeulen (BE) | Roger Vilder (FR) | Zaha Hadid Architects (UK) | Boris Wilmot & François Gaspard (BE)

Praktische info

Order of Operations

04.06 – 11.07.2021
BOZAR Lab
Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel

Credits

Curatie: Camilla Colombo
Wetenschappelijke leiding: Raoul Sommeillier
Scenografie: Studio Marie Douel

Partners: Ecole polytechnique de Bruxelles (ULB), Faculté des Sciences (ULB), Inforsciences (ULB), Science Outreach Office (VUB), Pilar – Huis voor Kunst en Wetenschap, FabLab ULB

In samenwerking met: Département de Mathématique – ULB Control Engineering and System Analysis (Saas) – ULB Computer and Decision Engineering (CoDe) – IRIDIA – ULB Bio- Electro- And Mechanical Systems (BEAMS) – ULB Mobidalab

Pers

‘Wiskunst’ met een kwinkslag // De Standaard – Senne Starckx // 22.06.2021

Les mathématiques appliquées… par 17 artistes // Dailyscience – Christian Dubrulle // 18.06.2021

Order of operations art + mathematics | La matematica attraverso l’arte // Segnonline – Francesco Pozzi // 18.06.2021

Ohme toont raakvlak tussen wiskunde en kunst // BRUZZ // 18.02.021

Les mathématiques sont partout, y compris à Bozar // L’Echo – Christian Du Brulle // 06.06.2021

Order of Operations : les mathématiques à travers les arts // Le Suricate – Elodie Kempenaer // 04.06.2021

Bruxelles vit! Exposition Bozar Lab : Order of Operations // BX1 – Charlotte Maréchal // 04.06.2021

Expo : De kunstenaar als wiskundige // De Tijd